تعداد نهالستانهای شناسه دار در كشور اندك است
نوشته شده توسط : xmovies

'مجید خلیلی خشنود' روزدوشنبه در ششمین روز از دهه مبارك فجر و در افتتاح همزمان طرح اصلاح و بازسازی سه هزارو 500 هكتار از باغات استان مازندران افزود: اگر سالانه هزار هكتار از باغات كشور اصلاح و بازسازی شود، باید حدود چهارهزار نهال سالم با كیفیت در ارقام مختلف تولید كنیم.

وی با بیان اینكه باید به جایگاهی از باغداری برسیم كه باغداران درهنگام غرس نهال الگوی برداشت را داشته باشند، ادامه داد: از آنجایی كه برای رسیدن به محصولات باغی زمان حداقل چهار تا شش سال نیاز دارد، باغداران باید با اعتماد و اطمینان نهال تهیه كنند.

معاون بهبود تولیدان گیاهی وزیرجهاد كشاورزی به اهمیت خدمات پس از فروش نهال اشاره كرد و بیان داشت: به همین منظور دولت درحمایت از نهالستان شناسه دار برنامه ریزی كرده است.

وی مساحت اراضی باغات كشور را دو میلیون 700هزار هكتار عنوان كرد و ادامه داد: فقط 30 درصد از این باغات به صورت مدرن اصلاح و بازسازی شده است و در 70 درصد دیگر برابر با حدود دو میلیون هكتار باید طرح اصلاح و بازسازی و یا حذف و جایگزینی باغات صورت بگیرد.

وی به وجود آب، نیروی انسانی متخصص، سرمایه گذاری و خاك و زمین اشاره كرد و گفت: درحال حاضر این چهار عنصر درتولیدات محصولات باغی كشور وجود دارد ولی بدلیل نبود ارقام مناسب و فرسوده بودن ارقام، تولیدات مناسبی نداریم.

وی متوسط میانگین تولیدات محصولات باغی كشور را حدود 17 تن درهكتار دانست و بیان داشت: ظرفیت و پتانسیل تویلدات محصولات باغی كشور می تواند دو تا سه برابر افزایش یابد.

خشنود تامین نهال سالم و با كیفیت را زیرساخت اصلی دراصلاح باغات و حذف و جایگزین باغات دانست و گفت: درهمین راستا 120 پروتكل همكاری برای تولید انواع ارقام نهال های باغی با كشور های ایتالیا و آلمان منعقد شده است.

وی بر همكاری شركت های معتبر كشاورزی كشور با كشورهای مطرح شده تاكید كرد و بیان داشت: شركت باغداری فجرساری از جمله شركت های مهم و الگویی در تولید نهال های كیفی كشور است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزیرجهاد كشاورزی دربخش دیگری از سخنان خود به اهمیت بازار محصولات كشاورزی اشاره كرد و گفت: محصولات باغی كشور از نظر كیفی در دنیا كم نظیر است و محصولات باغی ایران در بازار خارجی از جایگاه مطلوبی برخوردار است.

خشنود با تاكید بر اینكه باغات كشور از نظر استفاده از مكانیزاسیون عقب مانده است، بیان داشت: استفاده از ارقام پایه جدید با هدف افزایش كیمیت و كیفیت نیاز ضروری است.

وی از شكل گیری كارگروه ویژه كشاورزی با حضور رییس جمهوری، وزرای جهادكشاورزی، صنعت و معدن و تجارت، تعاون و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: در این كارگروه كه هر 10 روز تشكیل جلسه می دهد پتانسیل و ظرفیت های بخش های مختلف كشاورزی مورد تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری قرار می گیرد.

مازندران 460 هزار هكتار اراضی زراعی و باغی دارد كه حدود 110 هزار هكتار آن باغ مركبات است.ك/2

2585/402





:: برچسب‌ها: تورنتو ,
:: بازدید از این مطلب : 433
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: